O PROJEKCIE – PUNKT DYDAKTYCZNY

PUNKT DYDAKTYCZNY PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 8 W ZGIERZU „ZIELONO MI”

logo

logo

Zadanie zrealizowane przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu „Nasze Ekologiczne Pracownie”
Nazwa zadania: Utworzenie punktu dydaktycznego pod nazwą „Zielono mi” przy Szkole Podstawowej nr 8 w Zgierzu
Wartość całkowita zadania: 63 158,00 zł
Dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi: 60 000,00 zł
Czas realizacji: X 2022 – XII 2023
Dowiedz się więcej na temat konkursu: www.zainwestujwekologie.pl

O PROJEKCIE
W czerwcu 2022 r Szkoła Podstawowa nr 8 w Zgierzu po raz drugi znalazła się wśród laureatów konkursu pod nazwą ”Nasze Ekologiczne Pracownie” organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Łodzi. Autorkami projektu są nauczycielki: Jolanta Ignaczak, Iwona Hulewicz – Sroczyńska i Paulina Szeremeta.
Tym razem projekt dotyczy utworzenia Punktu dydaktycznego przy Szkole Podstawowej nr 8 w Zgierzu pod nazwą „Zielono mi”, na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji przyrodniczej i ekologicznej.
Celem zadania jest zagospodarowanie przyszkolnego terenu i dostosowanie do prowadzenia zajęć edukacji przyrodniczej i ekologicznej oraz innych działań edukacyjnych szkoły.
Udało się osiągnąć cel – w  naszym szkolnym ogrodzie stworzyliśmy przestrzeń umożliwiającą prowadzenie zajęć terenowych z zakresu wiedzy przyrodniczej i ekologicznej.
Przestrzeń ogrodu podzielona jest na kilka stref, co pozwala na prowadzenie zajęć o różnorodnej tematyce.
Ptasi zakątek
W tym miejscu rośnie grupa 9 drzew liściastych, które stanowią naturalną oazę dla miejskich ptaków. Na drzewach zostały zawieszone budki lęgowe. Ptasi zakątek jest miejscem prowadzenia obserwacji ptaków. Tablica edukacyjna – gra dydaktyczna „Ptaki wokół nas” pozwala na  porządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat ptaków.
Ogródek warzywno -ziołowo -kwiatowy
 W  drewnianych skrzynkach uprawiane są rośliny: zioła, warzywa i kwiaty. Obserwacja procesu wzrostu roślin, pomoc w pracach ogrodniczych pomoże uczniom zrozumieć, ile wysiłku kosztuje produkcja żywności. W pobliżu umieściliśmy kompostownik, który pozwoli na ekologiczne zagospodarowanie odpadów z ogrodu. Kompost będzie użyźniał grządki i rabaty. Uczniowie będą mogli zaobserwować i zrozumieć zachodzące w kompostowniku procesy, a także dowiedzieć się co oznacza ekologiczna, przyjazna dla środowiska uprawa warzyw.
Na łące
Kolejnym elementem ekopracowni jest miejska łąka kwietna stanowiąca miejsce do obserwacji różnorodności gatunkowej roślin zielnych, a także zwierząt szczególnie owadów zapylających. Istotną rolą tego elementu jest także antysmogowa funkcja łąki w przestrzeni miejskiej. Obok łąki stoją, zbudowane przez uczniów, domki dla owadów, oraz tablica – gra dydaktyczną „Poznajemy owady”;
Ścieżka sensoryczna
Ścieżka sensoryczna zbudowana z naturalnych materiałów (drewno, piasek, szyszki, żwir, kamienie), pozwali na doświadczenie różnych faktur, kształtów, materii za pomocą zmysłu dotyku, co jest szczególnie istotne zwłaszcza dla młodszych uczniów. Zadaniem ścieżki jest pobudzanie receptorów czucia dłoni i stóp.
Pachnąca rabata
Na rabacie znalazły swoje miejsce między kwitnące krzewy (hortensja, tawuła), rośliny miododajne, cebulki roślin, które kwitły wczesną wiosną. Rabata będzie cieszyć oko kolorami zmieniającymi się wraz z porami roku oraz pozwoli na poznawanie bogactwa świata roślin.
Strefa zajęć stolikowych
Miejsce z 4 stołami i ławkami, umożliwia prowadzenie zajęć, podczas których wykorzystywane są karty pracy, arkusze obserwacji przyrodniczej, praca z podręcznikiem czy atlasem.
Dodatkowo, na terenie ogrodu, stanęły ławki, które pozwalają usiąść i odpocząć wśród zieleni oraz cieszyć oko pięknem przyrody. Ustawiono również pojemniki do segregacji odpadów.
Zakupione zostały pomoce dydaktyczne do realizacji programu edukacyjnego:
– sprzęt ogrodniczy: szpadle, grabie, konewki
– przenośna stacja meteorologiczna
– książka „Zrób ten zielnik”
– lupy
– lornetki
– szczypce do łapania i pojemniki do obserwacji owadów
W zadania związane z zagospodarowaniem szkolnego ogrodu zaangażowani byli pracownicy szkoły oraz uczniowie, w szczególności uczestnicy Koła Przyrodniczo-ekologicznego.
Zaprojektowana przestrzeń stanowi zaproszenie do bliskiej i bezpośredniej obserwacji świata przyrody, doświadczania go za pomocą zmysłów, odkrywania bogactwa przyrodniczego oraz uświadamia wartość różnych ekosystemów.
W oparciu o Punkt dydaktyczny realizowany jest program edukacyjny według opracowanego w projekcie kalendarium wydarzeń.
W szkolnym ogrodzie odbywają się zajęcia Koła przyrodniczo-ekologicznego, lekcje biologii, przyrody, j. angielskiego, edukacji wczesnoszkolnej, plenery plastyczne, zajęcia integracyjne.
Jest to również miejsce wypoczynku i spędzania czasu wolnego od nauki na łonie natury.

Comments are closed.