O PROJEKCIE

Ekopracownia w Szkole Podstawowej nr 8 w Zgierzu

logo

logo

Zadanie zrealizowane przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu „Nasze Ekologiczne Pracownie”

Nazwa zadania: Utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej nr 8 w Zgierzu
Wartość ogólna zadania: 53 654,00 zł
Dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi: 48 099,00 zł
Czas realizacji: X 2020 – VI 2021
Dowiedz się więcej na temat konkursu: www.zainwestujwekologie.pl

Celem realizacji zadania jest polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych pracowni edukacyjnych, co przełoży się na wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej jak i wykształci postawy proekologiczne oraz poczucie odpowiedzialności za środowisko u osób biorących udział w zadaniu.
Dzięki dofinansowaniu z WFOŚiGW w Łodzi w Szkole Podstawowej nr 8 w Zgierzu stworzyliśmy pracownię na miarę XXI wieku. Odpowiednio zaprojektowana przestrzeń w połączeniu z różnorodnością pomocy dydaktycznych oraz nowoczesnym sprzętem multimedialnym sprawiają, że każda lekcja staje się zachętą do zgłębiania tajników świata natury.
W ramach dofinansowania pracownia została wyposażona w nowe meble:

  • ławki i krzesła uczniowskie,
  • biurko i krzesło nauczyciela,
  • szafki i witryny na pomoce dydaktyczne,
  • tablica sucho ścieralna,
  • rolety,
  • ramy na galerię zdjęć przyrodniczych,
  • sztalugi z tablicami korkowymi do eksponowania prac uczniowskich,
  • dekoracyjne skrzynki,
  • rośliny doniczkowe.

Zakupiono nowoczesny sprzęt multimedialny:

  • tablica interaktywna z projektorem,
  • głośniki,
  • laptop,

Pracownię  wyposażono w  pomoce dydaktyczne do nauczania przedmiotów przyrodniczych:

  • mikroskopy uczniowskie, preparaty mikroskopowe i przyrządy do wykonywania preparatów mikroskopowych mokrych,
  • mikroskop z kamerą, który pozwala przekazywać obraz na tablicę interaktywną,
  • lupy i lornetki,
  • modele: szkieletu człowieka, torsu człowieka, oka, uzębienia i DNA człowieka,
  • zestaw do demonstracji energii odnawialnej,
  • symulator obiegu wody w przyrodzie,
  • zestaw doświadczalny – zegar z baterią owocową,
  • zestaw doświadczalny – filtrowanie, oczyszczanie, uzdatnianie wody,
  • ścienna stacja pogody, barometr, termometr Galileusza,
  • modele zwierząt leśnych,
  • tellurium i Układ Słoneczny,
  • mapy geograficzne i stojak do map,
  • zestawy: skały i minerały oraz próbki gleb,
  • globusy,
  • kompasy,
  • filmy przyrodnicze,
  • książki o tematyce przyrodniczej i przewodniki do rozpoznawania organizmów.

W ramach środków pochodzących od organu prowadzącego – Urzędu Miasta Zgierza, przy dużym zaangażowaniu pracowników szkoły, sala została wyremontowana. Usunięto wcześniejszą zabudowę, wyrównano i  pomalowano ściany, została położona nowa podłoga, zamontowano nowe drzwi.
W oparciu o bazę dydaktyczną pracowni realizowane będą lekcje przyrody, biologii i geografii. W pracowni odbywać się będą zajęcia koła przyrodniczo-ekologicznego „Przygoda z przyrodą”, spotkania przygotowujące do konkursów oraz różne wydarzenia
o tematyce przyrodniczo-ekologicznej: warsztaty i prelekcje, konkursy, wystawy. Pracownia będzie również wykorzystana podczas spotkań zespołu nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz podczas spotkań z rodzicami.

Efekt ekologiczny

Główne cele programu edukacyjnego realizowanego w ramach zadania to: 

wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej,  jak i wykształcenie postaw proekologicznych oraz poczucia indywidualnej odpowiedzialności za środowisko u osób biorących udział w zadaniu.

 Cele edukacyjne szczegółowe:

Wiedza:

  • rozwijanie zainteresowania światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem,
  • budzenie ciekawości przyrodniczej w uczniach i postaw badawczych,
  • utrwalanie i poszerzenie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zdobytych na lekcjach przedmiotów przyrodniczych,
  • poznanie bogactwa i różnorodności świata przyrody najbliższej okolicy,
  • dostrzeganie zależności między człowiekiem a środowiskiem.

Doskonalenie umiejętności:

  • planowania, organizowania i oceniania efektów swojej pracy,
  • skutecznego porozumiewania się i współpracy w zespole,
  • wykorzystania wiedzy do twórczego rozwiązywania problemów,
  • prowadzenia obserwacji przyrodniczych, doświadczeń i eksperymentowania,
  • poszukiwania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł i dzielenie się nią,
  • wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w swojej pracy,
  • doskonalenie umiejętności bezpiecznego poruszania się w terenie,
  • popularyzacja ekologicznych postaw wśród koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz społeczności lokalnej.

Kształtowanie postaw:

  • poczucia odpowiedzialności za przyrodę,
  • wrażliwości na piękno i potrzeby przyrody,
  • ekologicznego stylu życia,
  • umiejętności harmonijnego życia w zgodzie z przyrodą,
  • podejmowanie świadomych działań na rzecz ochrony środowiska,
  • postawy twórczej i przedsiębiorczej uczniów.

 W oparciu o zasoby pracowni uczniowie zdobędą wiedzę z zakresu podstawy programowej przedmiotów: przyroda, biologia
i geografia. Ponadto zainteresowani tematyką przyrodniczo – ekologiczną poszerzą swoją wiedzę i umiejętności uczestnicząc
w zajęciach koła „Przygoda z przyrodą” i sprawdzą się w konkursach. Różnorodność metod i zastosowane pomoce dydaktyczne sprawią, że nauka będzie ciekawa i efektywna.
Dostęp do interaktywnego wyposażenia pracowni pozwali obcować wszystkim dzieciom z nowoczesnymi technologiami, zmniejszając nierówności wynikające ze statusu społecznego. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na lekcji sprzyja zaciekawieniu uczniów, skupia ich uwagę, motywuje do wysiłku i zaangażowania, przez co przyspiesza proces uczenia się.
Istotną rolę w wykorzystywaniu interaktywnych pomocy dydaktycznych w naszej pracowni odgrywać będzie angażowanie uczniów w tworzenie prac i materiałów edukacyjnych wykorzystywanych następnie na lekcji. Efekty swojej pracy uczniowie będą prezentowali za pomocą tablicy interaktywnej.
W ramach realizacji programu w naszej szkole odbędzie się również szereg wydarzeń o tematyce przyrodniczo-ekologicznej: warsztaty, prelekcje, konkursy czy wystawy. Warto zaznaczyć, że uczniowie będą brali aktywny udział w wielu zadaniach od pomysłu i wstępnej fazy planowania przez organizację aż po realizację wyznaczonych celów.
Szereg zadań realizowanych w ramach programu skierowanych jest do rodziców i środowiska lokalnego. Za pośrednictwem i przy pomocy uczniów biorących udział w programie zwiększy się więc świadomość ekologiczna całej lokalnej społeczności.
Realizując zadania programowe, uczniowie rozwijają kompetencje kluczowe takie jak: planowanie i organizowanie własnej pracy, praca w grupie, wykorzystanie różnorodnych źródeł informacji, prezentowanie informacji w ciekawy sposób również
z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Zdobyta wiedza i nabyte przez uczniów podczas realizacji programu umiejętności będą sprzyjały kształtowaniu zachowań proekologicznych, postaw kreatywnych i przedsiębiorczych w młodym pokoleniu.

 Planowane efekty realizacji programu

W wyniku realizacji powyższego programu edukacji ekologicznej, uczniowie:

  1. rozwiną swoje zainteresowania,
  2. poszerzą wiedzę poprzez praktyczne działania,
  3. poznają piękno otaczającego nas świata,
  4. poznają zależności istniejące w ekosystemach.
  5. dostrzegą związki pomiędzy działalnością człowieka, a stanem środowiska przyrodniczego,
  6. zdobędą umiejętności badania i interpretowania zjawisk przyrodniczych,
  7. poznają stopień zanieczyszczenia środowiska swojej najbliższej okolicy,
  8. przedstawią sposoby zapobiegania zanieczyszczeniom środowiska w mieście,
  9. potrafią świadomie dokonywać wyborów na rzecz ochrony przyrody,
  10. potrafią w sposób świadomy zadbać o swoje zdrowie,
  11. wykorzystają swoją wiedzę i umiejętności do konstruktywnego rozwiązywania problemów ekologicznych swojego miasta.

Uczniowie nabędą również szereg umiejętności interdyscyplinarnych takich jak:

  1. planowanie i organizowanie własnej pracy i pracy w grupie,
  2. wykorzystanie różnorodnych źródeł informacji,
  3. prezentowanie informacji w ciekawy sposób również z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Za pośrednictwem uczniów biorących udział w projekcie zwiększy się świadomość ekologiczna społeczności szkolnej i lokalnej.
Nasza ekologiczna pracownia jest wizytówką szkoły. Nowoczesne wyposażenie, wysokiej klasy multimedia, dobrej jakości pomoce dydaktyczne będą służyły uczniom kolejnych roczników przez szereg lat.
Absolwenci Szkoły Podstawowej nr 8 w Zgierzu będą ludźmi świadomymi zagrożeń wynikających z nieprzemyślanej działalności człowieka. Zdobyta wiedza i umiejętności dadzą im dobry start w życiu, pozwolą na osiąganie sukcesów jednocześnie mając na uwadze dobro przyrody.

Comments are closed.